کشور سوئد در شمال اروپا و در شبه جزیره‌ اسکاندیناوی منطقه­ای سردسیر محسوب می­شود. مساحت این کشور 450 هزار کیلومتر مربع بوده و ششمین کشور پهناور اروپا و پنجاه و پنجمین کشور وسیع دنیا به شمار می­رود. پایتخت سوئد شهر اِستُکهلم بوده و بزرگ‌ترین شهر این کشور و پرجمعیت‌ترین شهر در سرزمین‌های نوردیک است. جمعیت این کشور سردسیر هم بیش از ۱۰ میلیون نفر بوده که هشت میلیون نفر از آن ها را خود سوئدی­ها تشکیل داده و بقیه مهاجرین کشورهای دیگر هستند.

کشور سوئد از نظر تجاری دارای اقتصادی استوار  بوده و موفقیت زیادی را در جذب سرمایه­ گذار از کشورهای مختلف داشته است؛ از این رو، افرادی که به دنبال تجارتی بین­المللی و جذب بازارهای جدید هستند این کشور مقصدی مناسب با هدف­گذاری بلندمدت خواهد بود. از جمله شرکت­هایی که قابلیت ثبت در کشور سوئد را دارند شرکت مشارکت محدود، سهامی و تعاونی می­باشد.

شرکت مشارکت محدود بدین صورت است که شیوه اداره و سرمایه­ گذاری در آن به صورت مشارکتی و تعاونی می­باشد. در رابطه با شرکت سهامی باید گفت که چنانچه شخصیت حقوقی شرکت دچار ورشکستگی شده و بدهکار باشد دولت مطالبات طلبکاران را از دارایی شرکت پرداخت کرده و نیازی به اموال شخصی سهام داران شرکت نیست. شرکت سهامی به دو دسته شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می­شود.

الف) سهامی عام: این نوع شرکت برای کسب و کارهای بزرگ می باشد و حداقل یک هیات مدیره ۳ نفره لازم دارد و حداقل نیمی از سه امداران باید تابعیت اروپایی را دارا باشند. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی عام، 500,000 کرون می باشد.

ب) سهامی خاص : برای راه ­اندازی این نوع شرکت وجود یک نفر مدیرعامل و یک معاون کافی است و میزان سرمایه در این شرکت 50,000 کرون است.

در رابطه با شرکت­های تعاونی میتوان گفت که اعضای هیات مدیره مسئولیت اداره و کلیه امور شرکت را بر عهده داشته و در صورتی که عضوی جدیدی بخواهد به شرکت اضافه شود مسئولیت بدهی­های گذشته شرکت نیز بر عهده او خواهد بود.

شیوه ثبت شرکت در سوئد

فردی که متقاضی ثبت شرکت در کشور سوئد است در ابتدا باید مراحلی را که طبق قانون و مقررات تعیین شده است انجام دهد. در گام اول ضروری است که فرم درخواست مبنی بر ثبت شرکت را تکمیل کرده و بعد از تکمیل آن ضروری است که یک پیشنهاد یا ایده اولیه را که مرتبط با فعالیت شرکت است ارائه نماید تا مورد بررسی قرار گیرد؛ زمانی که ایده متقاضی ثبت شرکت مورد تایید قرار گرفت یک بیزینس پلان (طرح تجاری) با همکاری وی تهیه می­شود که در این زمان می­توان شرکت را به ثبت رساند. باید توجه داشت که راه ­اندازی اولیه شرکت باید قبل و بعد از ورود به سوئد انجام  بگیرد و در آخر گزارش­های مورد نیاز به اداره مهاجرت ارائه می­شود.

 

شرایط ثبت شرکت و مقررات ناظر بر آن

مقررات و شرایط ناظر بر ثبت شرکت در سوئد و گرفتن اقامت در این کشور به گونه­ ای تبیین شده است که افراد مشکل چندانی برای درک موضوع آن نداشته باشند. شرایط ثبت شرکت در سوئد و موفقیت در اخذ اقامت این کشور به شرح زیر می­باشد:

فردی که متقاضی ثبت شرکت در سوئد است باید طرح یا پلان فعالیت شرکت خود را به تفصیل و با تمام جزئیات مشخص نموده و به اداره مهاجرت کشور سوئد تقدیم نماید.

در گام بعدی نیاز است که متقاضی ثبت شرکت دارای تمکن مالی بوده و بتواند با ارائه مدارک مورد نیاز اثبات نماید که قدرت مالی در خرید و ثبت شرکت در کشور سوئد را داراست. همچنین، فرد باید این اطمینان را داشته باشد که برای مدت 2 سال هزینه­ های زندگی خود و خانواده­اش را در این کشور تامین نماید.

ثبت شرکت و راه ­اندازی آن در کشور سوئد نیازمند برخی اقدامات قانونی و شرایط دیگری است که طبق قانون برای افراد مشخص شده است. ثبت شرکت در سوئد نیازمند تهیه پیش­نویس اساسنامه، گذرنامه معتبر، کپی گذرنامه، امضاهای نمونه و دیگر مدارک بوده و ثبت شرکت باید از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد. از سوی دیگر فرد باید دارای یک حساب بانکی بوده و بتواند یک حسابدار محلی را برای شرکت اولیه خود استخدام نماید.

فرد متقاضی باید آشنایی کافی به زبان سوئدی یا انگلیسی را داشته باشد تا در فعالیت مربوط به اداره امور شرکت با مشکل مواجه نشود.

همچنین، طبق قانون متقاضی باید حداقل مالک 50% از سهام بوده و داشتن آشنایی کافی با فعالیت­های مرتبط با شرکت الزامی می­باشد. زیرا فردی که اقدام به ثبت شرکت می­نماید مسئولیت امور مربوط به آن شرکت با وی بوده و به عنوان مدیر آن شرکت شناخته می­شود.

زمانی که فرآیند ثبت شرکت در این کشور به پایان رسید شرکت در طول مدت دو سال باید به سوددهی رسیده باشد و فرد متقاضی باید در طول مدت دو سال اولیه که به عنوان اقامت موقت از آن یاد می­شود توانایی تامین هزینه­های زندگی خود و خانواده­اش را داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

  • کپی و اسکن پاسپورت متقاضی و افراد تحت تکفل
  • دو قطعه عکس رنگی
  • دریافت عدم سوء­پیشینه و ترجمه آن
  • گواهی اشتغال به کار
  • اصل سند مالکیت
  • درخواست تبیین هدف و برنامه ­های فعالیت شرکت
  • گواهی اشتغال به کار
  • پرینت سه ماهه بانکی
  • مصاحبه در سفارت و انگشت­ نگاری
  • ارائه مدارک رسمی شرکت (در صورتی که متقاضی دارای شرکت باشد)

 

نکات مهم در ثبت شرکت در سوئد که باید مورد توجه قرار گیرد:

زمانی که متقاضی ویزای اقامت در سوئد را دریافت می­کند یک کارت اقامت برای وی صادر میشود که در هنگام ورود به کشور سوئد باید کارت اقامت مذکور و پاسپورت معتبر خود را به همراه داشته باشد. کارت اقامت مذکور موقت بوده و مدت اعتبار آن دو ساله می­باشد. در طول مدت 2 ساله چنانچه متقاضی ثبت شرکت همسر و فرزندان زیر 18 سال داشته باشد می­تواند برای آن­ها ویزای همراه بگیرد. اما افراد مذکور اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت مگر اینکه به صورت جداگانه چنین درخواستی برای اخذ ویزای کار صورت بگیرد.

اقامت موقت دو ساله­ ای که برای فرد در نظر گرفته می­شود قابل تبدیل به اقامت دائم است؛ اما این امر زمانی صورت می­گیرد که در طول مدت 2 ساله مذکور اداره مهاجرت سوئد وضعیت شرکت را مورد بررسی قرار داده تا تمام شرایط و مقررات قانونی به درستی صورت گرفته و رعایت شده باشد و شرکت بدهی چندانی را به بار نیاورده باشد. از سوی دیگر فرد نباید مرتکب جرم مالیاتی یا قانونی شود.

اگر شما دانشجو هستید و اقامت تحصیلی در کشور سوئد را دارید و قصد اخذ اقامت کاری از طریق ثبت شرکت در این کشور را دارید، باید قبل از به اتمام رسیدن اقامت تحصیلی، اقدام به تسلیم تقاضانامه مربوطه نمایید و همچنین باید کارنامه تحصیلی خود در سوئد را ارسال کنید؛ در ضمن، باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که حداقل نمرات قبول شده باید ۳۰ نمره دانشگاهی و یا اتمام یک ترم پژوهشی تحقیقی در دانشگاه باشد.

منبع : دادآور نسیم مهر