مهاجرت به آلمان: کشور آلمان بعنوان پنجمین کشور مورد علاقه ی مهاجران برای اقامت و کار شناخته شده است. اینها همه بخاطر عملکرد خوب این کشور در زمینه ی اقتصاد، سیستم آموزشی درست و فرصتهای مناسب شغلی می باشد. مردم در سراسر دنیا این تمایل را دارند که شانس مهاجرت به آلمان برای آنها جور شود.این مقاله سعی براین دارد تا انواع راه های مهاجرت به این کشور و چگونگی حرکت به آلمان را برای شما توضیح دهد.

برای کسب فرصت زندگی در آلمان شما ابتدائاً به یک دلیل معتبر نیاز دارید. برای اتباع بیگانه راه های  متعددی برای ورود به این کشور گذاشته اند. راه هایی که هرکس بنا به موقعیت خاص خودش میتواند انتخاب کند.  راه هایی همچون:

مهاجرت به آلمان برای اشتغال؛

مهاجرت به آلمان برای تحصیل؛

مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان؛

مهاجرت به آلمان برای اتحاد خانواده؛

مهاجرت به آلمان برای کسب اقامت دائمی ؛

آنچه که عموماً برای مهاجرت به آلمان نیاز است:

اگرچه راه های بسیاری برای ورود به آلمان به عنوان مهاجرت وجود دارد و هرکدام از این راه ها هم شرایط خاص خود را  دارند،اما شباهت هایی هم بین تعدادی از  آنها هست که قابل ملاحظه می باشد.برای اینکه فردی واجد شرایط مهاجرت به این کشور باشد،لازم است یک سری معیار ها را داشته باشد:

مهاجرت به آلمان

برخورداری از ثبات مالی:

هرکدام از اهداف مهاجرتی دارای یک سقف مالی می باشند که متقاضی باید از آن برخوردار باشد. متقاضی مهاجرت به آلمان، باید توانمندی مالی خود را برای حمایت از خود و یا خانواده ی همراهش  ثابت کند.حتی اگر قرار باشد در آلمان مشغول به کار شوید لازم است از یک پشتوانه ی اولیه برخوردار باشید که تا زمان دریافت حقوقتان،از آن برای امرار معاش استفاده کنید.

برخورداری از بیمه ی سلامت:

شما بدون بهره مندی از یک پوشش بیمه ی سلامت معتبر نمی توانید به آلمان حرکت کنید.راه پیشنهادی ما به شما دریافت بیمه ی سلامت آلمان است،چراکه شما نمی توانید از اینکه دولت آلمان دیگر بیمه های خارجی را قبول میکند یا نه  مطمئن باشید.

برخورداری از حداقل مهارت لازم در زبان آلمانی:

برای اینکه قادر به زندگی در آلمان باشید باید با زبان آلمانی آشنایی داشته باشید.چارچوب رایج اروپایی برای مرجع زبان سه سطح تخصصی زبان به نامهای A, B  و C  دارد.

زبان آلمانی

دریافت ویزای آلمانی:

برای ورود به المان و دریافت اجازه ی اقامت در این کشور لازم است ویزای ورود به آلمان را در دست داشته باشید.این ویزاها در انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

ویزای گردشگری – توریستی؛

ویزای تجاری؛

ویزای تحصیل در آلمان؛

ویزای جویای کار آلمان ؛

ویزای شغلی؛

ویزای دانشمند میهمان؛

ویزای تدریس/کارآموزی؛

مهاجرت به آلمان برای کارفرمایان:

کشور آلمان اعلام کمبود کارگر ماهر و نیروی فعال کارآزموده کرده است. آنها مدام مترصد مهندسین، متخصصین آی.تی، نیروهای پزشکی و دیگر افراد متخصص در زمینه های مختلف هستند.برای تشویق اینگونه افراد به مهاجرت به این کشور، مسئولین امر مهاجرت خارجی ها، دستورالعمل های سختگیرانه ی مهاجرتی را آسان تر کرده اند. برهمین اساس، یکی از پرتقاضاترین انواع ویزای اقامت برای آلمان، ویزای کار در این کشور می باشد. مراحل حرکت به سوی آلمان برای یافتن کار هم به شرح زیر است:

پیدا کردن کاری که در آن از اتباع بیگانه ی متخصص استفاده می کنند؛

درخواست ویزای کار در آلمان؛

حرکت به سوی آلمان و درخواست مجوز اقامت؛

بعلاوه، برای دریافت مجوز اقامت به منظور کار در آلمان،کارفرما و کارگر لازم است مواردی را به اثبات برسانند:

اینکه کمبود کارگر ماهر از آلمان یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا وجود داشت، بنابراین موقعیت کاری مورد نظر قابل پر شدن توسط آنان نبود؛

اینکه کارگر استخدام شده، از همان حقوق  و مزایا و موقعیت دیگر کارگران آلمانی برخوردار خواهد بود؛

اینکه کارگر استخدام شده، از تمامی امکانات آموزشی و تجربی لازم برای موقعیت شغلی مورد نظر بهره مند خواهد بود؛

اینکه شرکت استخدام کننده ی کارگر؛ تمامی ملزومات و قوانین کاری آلمان را درباره ی ثبت گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز را رعایت کرده باشد؛

پس از این مراحل، شما بعنوان یک نیروی کار ماهر تا زمانی که مجوز اقامت شما اجازه دهد قادر به کار در آلمان خواهید بود. در صورتیکه کارفرمای شما خواهان ادامه کار شما با ایشان باشد، شما می توانید درخواست تمدید مجوز اقامت یا افزایش مدت آن را بدهید یا حتی اداره ی مهاجرت بروید و درخواست اجازه ی اقامت دائم در کشور آلمان را نمایید.

اگر فرد متقاضی ویزای کار، یک کارگر ماهر و متخصص نباشد،دریافت ویزای کاری در آلمان برای او مشکل خواهد بود.

 

مهاجرت به آلمان برای تحصیلات:

خیلی ها این را نمی دانند که تحصیل در آلمان رایگان است!! این به این معناست که برخلاف دانشگاه های کشورهایی همچون ایالات متحده که شهریه های عظیمی از دانشجویان خود دریافت می کنند، دانشگاه های آلمان یا شهریه هایی خیلی کم   یا بدون شهریه اقدام به پذیرش  دانشجو می نمایند. از این رو، کشور المان برای متقاضیان و مشتاقان علم یکی از بهترین مقاصد دنیا برای دریافت ویزای تحصیل بشمار می آید.

برای مهاجرت به آلمان جهت تحصیلات تکمیلی خود، باید اقدام به کسب ویزای تحصیلی از این کشور نمایید. ما در این مقاله به تشریح الزاماتی می پردازیم که لازم است شما برای اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نسبت به آنها توجه داشته باشید. اگر شما موفق به دریافت ویزای تحصیلی در آلمان شدید و دوره ی تحصیلی خود را گذراندید، می توانید برای یافتن یک شغل در این کشور برای مدتی محدود باقی بمانید. اگر توانستید شغل مورد نظر خود رابیابید، اجازه ی اقامت در آلمان دارید. گزارش شده که حدود 54% از دانشجویانی که دوره ی تحصیلات تکمیلی خود را سپری میکنند، پس از جستجو و یافتن شغل دلخواه، در این کشور باقی می مانند.

مهاجرت به آلمان


منبع : موسسه مهاجرتی دادآورنسیم مهر